21-08-2017 22:34
תרומתו של שמן זית לבריאותנו

שמן הזית נחשב לאחד המאכלים הבריאים ביותר, דיאטנים רבים ממליצים להוסיפו לתפריט היומי (כ 3-5 כפיות ביום), שמן הזית משמר באפקטיביות את הטעם, הארומה, הויטמינים ושאר התכונות של פרי הזית. שמן הזית הינו השמן הצמחי היחיד המאפשר לצרוך אותו כפי שהוא, מיד לאחר הכבישה, טרי, ישירות מהפרי, ללא כל זיקוק או עיבוד.

צריכה נבונה תגביר את הסגולות שלו וצריכה בלתי מבוקרת ולא נכונה של השמן מבטלת את רוב יתרונותיו ומציבה אותו, כמו כל מוצר, עם אחוזי שומן גדולים, כמזון משמין ומזיק לבריאות.

 הסגולות המיוחסות הם לשמן זית מסוג ורמת- כתית מעולה (extra virgin), - שהוא השמן הראשוני המופק מן הפרי בכבישה ראשונית וקרה, מפאת כמות השמן הקטנה המופקת מכבישה זו, מחירו גבוהה ממחיר שמן בכבישה נוספת (המפיקה כמות רבה יותר).


סגולותיו ויתרונותיו של שמן זית:


olive1

*שמן זית עשוי למנוע מגוון בעיות בריאות, מכולסטרול ועד מחלות לב וכלי דם. לאחרונה מתברר ממחקרים כי הוא גם יכול למנוע גם את סרטן המעי הגס.

*שמן הזית יכול לסייע בהורדת ההסתברות למחלות לב, הפרעות ושבץ לב.

*השמן מוריד את רמת הכולסטרול הרע (LDL) מבלי לפגוע בכולסטרול הטוב (HDL) ,  כך שהיחס ביניהם משתפר ומשפיע על רמת הכולסטרול הכללית.

*שמן הזית מסייע גם בהורדת לחץ דם ובמקרים של מחלות כרוניות, מאחר שהוא מכיל מרכיבים נוגדי חמצון, הנלחמים ברדיקלים חופשיים בגוף. הוא גם מקטין את ההסתברות למחלות הסרטן על ידי מניעה והשמדת תאים סרטניים. בזכות תכולת הפוליפינול שבו, שמן הזית הוא בעל השפעות אנטי דלקתיות על הגוף.

*מזרז הפרשת מיצי עיכול, מגביר את פעילות המעיים ומרכך עצירות, מביא ליציבות רמות הסוכר בדם, שום שמן אחר המופק באופן טבעי אינו מכיל כמות כה גדולה של חומצות חד לא-רוויות כמו שמן זית, עובדה ההופכת אותו לקל לעיכול ובה ובעת מאפשרת לו להגן באופן טבעי על העור, השיער, המערכת הכללית.

*מפעיל את הפרשת ההורמונים מהמרה והלבלב באופן הרבה יותר טבעי מתרופות מרשם. כתוצאה מכך, הוא מפחית את הסיכויים להיווצרות אבני מרה.

*ידוע כי שמן זית מסייע בהפחתת חומציות הקיבה, יכול להגן בפני כיבי קיבה ותורם לפעילות תקינה של המעיים.

*שמן הזית מומלץ גם לנשים הרות ומניקות בשל כמות ניכרת של ויטמין E וחומצה אולאית, חומרים המצויים גם בחלב האם ומסייעים בבניית העצמות והשלד.

*מסייע בספיגת סידן הזקוק לוויטמין D המסיס בסביבה שומנית. והוא מומלץ לתקופת הינקות היות והוא בעל השפעה אופטימלית, מבין שאר השמנים על התפתחות העצמות וספיגת הסידן בהם. הוא גם מומלץ למבוגרים, כאשר ספיגת הסידן נלחמת בבריחת סידן האופיינית לגילאים אלו, בשילוב עם חומצות השומן שבו.


חשוב להוסיף כי איכסון לא נכון ושימוש מוגזם בשמן זית עלול לפגום ביתרונותיו.


olive3בתזונה ללא מגבלות בריאותיות ניתן לשלב בתפריט יומי כ- 25-30% שומן, הכולל את כל חומצות השומן . כלומר : מנה יומית מומלצת - פחות מ-5 כפיות שמן כששאר התפריט נטול שומן.

יש לאחסן אותו במקום קריר וחשוך בתוך כלי זכוכית סגור היטב, שכן מגע עם חמצן מזרז את תהליכי החמצון של השמן, למרות היותו יציב יחסית לשמנים אחרים.

גם אורך חיי מדף חשוב: ככל שמחזיקים בשמן לזמן ארוך יותר, כך גדל הסיכוי לחמצונו ולהרס איכותו התזונתית, לכן עדיף לרכוש שמן טרי באריזות קטנות ולהקטין את זמן האכסון.

 


תרופות הסבתא הישנות והטובות משמן זית:


  • לאנשים שסובלים מבעיות מעיים ועצירות: כף שמן זית +מיץ סחוט מחצי לימון בבוקר על קיבה ריקה.
  • שמן זית בצירוף חלמון ביצה טריה משמש תרופה נגד שיעול וצרבת.
  •  זית ירוק כבוש בלימון ובשום עוזר נגד שלשול. עיסוי בשמן זית מרכך את העור וטוב לכאבי גב ולריפוי שרירים.
  • לריפוי דלקת אוזניים יש לטפטף טיפות שמן זית חם לתוך האוזן.
  • להורדת חום גבוה יש לכתוש שום, לערבב עם מלח ושמן זית ולמרוח את זרועות, רגלי ופני החולה.
  • לשיעולים יבשים וחזקים יש למרוח את החזה בשמן זית חם.להצטננות קשה ? 1/3 שמן זית, 1/3 דבש, 1/3 ערק.
  •  
  • olive2