21-08-2017 22:34
דבש תמרים – סילאן (דבס תמרים)

לכבוד חג הסוכות ובגלל שהוא מהווה את אחד מסמלי החג –כתבה זו מוקדשת לעץ ופרי התמר.

התמר (תומר) – עץ ממשפחת הדקליים גדל בארץ כבר בימי קדם והשתלב ברבים מסיפורי התנ"ך, אולם מקורם של התמרים הגדלים כיום בארץ הוא דווקא בעיראק והשתילים הראשונים הוברחו (במבצע מיוחד) לארץ בשליש הראשון2011-10-11_13.23.44של המאה הקודמת.

הדבש המוזכר במקראות הוא למעשה אינו דבש הדבורים "ארץ זבת חלב ודבש" למעשה מתאר את דבש התמרים (וחלב הפירות).

 

פרי התמר נחשב לאחד משבעת המינים והלולב (העלה הצעיר של התמר טרם פתיחתו מכונה כך –נגזר מן המילה לב) נמנה עם ארבעת המינים, אחד ממנהגי חג הסוכות הוא לקיים את מצוות ארבעת המינים, נהוג לשאת את ארבעת המינים לבית הכנסת ולקשט את הסוכה אימם, בנוסף נהוג לנער את הלולב 3 פעמים לכל אחד מרוחות השמים, מצד מזרח ימינה.

 

לכל אחד מחלקיו של העץ ישנו שימוש שונה:

  • העלים- משמשים כגג לסוכות, גם בחג וגם אצל נוודים במדבר.
  • פירות העץ- משמשים לאכילה והכנת יין ודבש תמרים (סילאן).
  • ענפי הפרי- עליהן תלוי הפרי (סנסיני התמר) משמשים לטאטוא וקליעת סלים.
  • הגזע- משמש לבניית קירות ואף ניתן להכין ממנו שוקת השקיה לצאן שמרוקנים את תוכו.

 

ישנם סוגים וזנים רבים של תמרים השונים זה מזה בטעמם ומרקמם.

  • היבשים: חדראווי, חלבי, זהדי, אמרי, דרי, דקל-נור, מג'אול
  • הלחים: חיאני, ברהי
  • הצהובים: זן מיוחד העובר כתיף פעם בשנה, בסוף הקיץ מעט לפני החגים, העורך כעשרה ימים ובשל כך מכונה "הבוג'ולה של התמרים"

 

לתמר ערך תזונתי רב :

התמרים עשירים בפחמימות, מכילים מעט חלבון, עשירים בסיבים תזונתיים, כמות נמוכה של שומן, עשיר באשלגן5(מכילים מעט סידן וברזל).

שניים שלושה תמרים שווים לכ- 60 קלוריות, מומלץ מאוד לשלב תמרים בתפריט היומי במקום ממתקים מלאכותיים (סוכריות,שוקולד וכו'.).

מפרי התמר מפיקים מה שמכונה "דבש תמרים" הידוע בשמו סילאן.

התמר, ודבש הסילאן המופק ממנו נפוצים בכל מטבח והמתיקות המושגת ממנו הולמת מאכלי בשר ותבשילים רבים אחרים.

 

סילאן או דבש תמרים הוא סירופ מתמרים , ידוע גם בשמות: "דובוס", חילק", "שירה".

הסילאן אינו  ריבה אלא מיץ תמרים מרוכז, שמופק על ידי בישול התמרים וסחיטתם. מרקמו נוזלי, דומה לזה של דבש דבורים, אך טעמו עדין ומתון יותר, ולכן הוא מתאים למגוון רחב יותר של מאכלים.

בשווקים ניתן למצוא שני סוגי סילאן – טבעי (היקר יותר) או אינו טבעי ומכיל תוספות כמו סוכר וחומרים שונים3(צבע,טעם,משמר).

סילאן טבעי ניתן להשיג בחנויות טבע מיוחדות ובחנות גבינות הבוטיק של מחלבת שוורצמן.

הסילאן משמש למאכלים מסורתיים רבים, תבשילים ומנות בריאות (גראנולה) ובעיקר בקינוחים ומנות אחרונות.

הסילאן של מחלבת שוורצמן הוא איכותי וטהור, ללא תוספי ועם,ריח וחומרים משמרים.

 

הסילאן  מכיל ערכים תזונתיים דומים לפרי ממנו הוא מופק (תמר):

 

  • הוא עשיר בסידן,ברזל, ויטמין A , B ,C .
  • עשיר בסיבים תזונתיים אשר מקנים תחושת שובע ומקלים על תהליך העיכול ולכן הוא מצוין לאנשים השומרים על דיאטה מאוזנת,
  • הוא טוב לעיכול,
  • מפחית את רמות הסוכר והכולסטרול בדם,
  • עשיר במגנזיום – עובדה המסייעת למניעת אלרגיות,מחלות לב\ בריחת סידן ועוד.
  • לאחרונה התגלה כי הסילאן הוא מקור מעולה לליזין (חומצות אמינו).
  • חוקרים ישראלים שחקרו את שני זני התמרים הגדלים בארץ, מג'הול וחלאווי, גילו שאכילה של מאה גרם מהם ביום תורמת להפחתת רמות השומנים בדם וכך מגנה מפני אירועי לב, ובנוסף תורמת לירידה משמעותית ברמות חמצון הדם ומאטה את תהליכי ההזדקנות בגוף.

 

 

סילאן כקינוח

שילוב סילאן וטחינה גולמית יוצר טעם המזכיר מאוד חלבה, שילוב סילאן עם שמנת מתוקה יוצר קינוח מעולה.

השילובים המומלצים שלנו לקינוח ארוחת הגבינות במסעדת מחלבת שוורצמן הם יוגורט בתוספת סילאן ומלאבי – (על בסיס קורנפלור וחלב מלא ) בתוספת סילאן .